Mindfulness

Mindfulnesstraining Amsterdam

Wat betekent mindfulness? 
Mindfulness betekent aandacht geven op een gerichte manier, zonder oordeel, in het hier en nu.

Werkwijze
De mindfulnesstraining is een ervaringsgerichte training waar je in 9 weken leert om op een meer bewuste manier in het leven te staan in een groep van ongeveer 6 personen. Je maakt wekelijks kennis met een nieuwe meditatietechniek en gaat hiermee oefenen in je dagelijks leven. De kern van de training bestaat uit het trainen van opmerkzaamheid. Hierdoor wordt je je meer bewust van patronen in je leven die niet helpend zijn en ervaar je de vrijheid om andere keuzes te maken. Keuzes waardoor je je gelukkiger, meer ontspannen en tevreden voelt. Daarnaast leer je om meer in het hier en nu te leven waardoor je de kunst van het genieten je verder eigen maakt.

In het begin van de training worden de huiswerkoefeningen thuis vaak gezien als een verplichting. Op een gegeven moment verandert dit bij de meeste deelnemers van een verplichting naar een geschenk aan jezelf. De pijlers van de training zijn: aanvaarding, vertrouwen, niet streven, loslaten, frisse blik, geduld en niet oordelen. Tijdens de training word je stap voor stap erin meegenomen om deze pijlers te integreren in je leven.

Voor wie?
– minder met gedachten bezig wilt zijn (piekeren)
– beter wilt leren omgaan met moeilijke emoties
– je in een druk leven beter staande wilt houden
– meer momenten wilt vinden van genieten, rust en inkeer
– bewuster ieder moment wilt beleven
– sneller je energie wilt regenereren

Wetenschappelijk onderzoek
De training is evidence based en er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten hiervan op de mens. Onderzoek toont aan dat de mindfulnesstraining zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren.